Misschien vind je het gek dat ik op mijn Fotografie365-website regelmatig schrijf over Artificial Intelligence (AI). Dat kan ik goed begrijpen. Ik begrijp ook zelfs dat niet iedereen het hier mee eens is. Ik sta er net wat positiever in en gebruik regelmatig diverse AI-tools, zoals je op de Hier-werk-ik-mee pagina leest. We staan echt aan de vooravond van een interessante verschuiving in de wereld van de visuele en geschreven media. AI-afbeeldingen zijn niet meer weg te denken en als professional wil ik natuurlijk begrijpen hoe dit mijn vakgebied beïnvloedt. Ik vind het eigenlijk niet zo gek dat er blogs over AI op een fotowebsite staan. Ik denk dat deze onderwerpen steeds dichter bij elkaar gaan komen. Je kan dit niet leuk vinden, of er proberen iets van te maken / te omarmen. Ik val in de tweede categorie.
Hoe gebruik ik AI op het moment binnen mijn werk?
Ik gebruik AI voor mijn fotografie met name door storende elementen weg te werken op een foto. Dit doe ik met generative fill van Adobe. Ik kan zo heel makkelijk een storende lantaarnpaal die uit iemands hoofd groeit verwijderen en mensen op de achtergrond weghalen. Vroeger moest ik dit handmatig doen in Photoshop, wat mij véél meer tijd kostte en soms zelfs een minder resultaat gaf. Daarnaast genereer ik regelmatig als hobby afbeeldingen via o.a. Midjourney, DALL-E en Stable Diffusion. Soms gebruik ik deze ook als bijvoorbeeld uitgelichte afbeeldingen bij stukjes tekst die ik schrijf (met bronvermelding uiteraard). In Lightroom gebruik ik AI o.a. voor het verwijderen van ruis op een foto en zelfs door het bewerken van de hoeveelheid bokeh op een foto. Ik verwacht dat in de komende jaren nog meer AI toegevoegd zal gaan worden aan fotobewerkingsprogramma’s.
Goed om te weten: Mijn doel is niet alleen om AI te promoten, maar vooral om een ruimte te creëren waarin kritisch wordt nagedacht over de impact ervan op de authentieke kunst en fotografie.
Gaat AI een fotograaf overbodig maken? Mijn mening
AI zal denk ik niet de rol van een fotograaf volledig vervangen, maar het zal ongetwijfeld veranderingen teweegbrengen in de manier waarop fotografen werken. AI kan routinematige taken automatiseren en nieuwe tools geven voor beeldbewerking en -creatie. Hierdoor kunnen fotografen zich meer concentreren op creatieve en artistieke aspecten van hun werk. Echter, de unieke menselijke perceptie, emotionele intelligentie en het vermogen om betekenisvolle momenten te vangen met je camera, blijven essentiële kwaliteiten die moeilijk door machines te repliceren zijn.
Dus: hoewel AI een hulpmiddel kan zijn dat de fotografie – naar mijn mening – verrijkt, is het onwaarschijnlijk dat het de menselijke fotograaf volledig zal vervangen.
Ik denk wel dat niet elke fotograaf straks op dezelfde manier zijn of haar werk kan uitvoeren. Fotografen die zich aanpassen aan de nieuwe technologieën en deze integreren in hun werk, kunnen nieuwe mogelijkheden vinden. Daarnaast kan de vraag naar gespecialiseerde fotografische vaardigheden, zoals trouwfotografie, modefotografie of journalistieke fotografie, waar emotie en menselijk inzicht een grote rol spelen, blijven bestaan. Ik raad fulltime fotografen aan om echt een specialisatie op te gaan zoeken.
Een aantal redenen waarom ik schrijf over AI op deze fotowebsite
Verkenning van de nieuwe concurrentie
AI-gestuurde afbeeldingen worden steeds realistischer en kunnen vaak worden verward met foto’s gemaakt door mensen. Voor mij als fotograaf is het belangrijk om te weten wat mij te wachten staat. Ik wil begrijpen hoe deze technologieën werken, zodat ik niet hetzelfde ga doen wat AI ook al kan.
Leren en herkennen van AI-afbeeldingen
Het leren onderscheiden van AI-afbeeldingen van echte foto’s is een cruciale vaardigheid in het huidige digitale tijdperk. Niet alleen als fotograaf vind ik dit belangrijk. Ik vind dit een belangrijke vaardigheid voor iedereen; van jong tot oud. Door me hierin te verdiepen, kan ik zelf goed bepalen of een afbeelding gemaakt is door een mens of door Ai. Dit herkennen vind ik enorm belangrijk. Het is ook goed om elke keer af te vragen: “Ben ik nog onderscheidend genoeg?”.
Al deze foto’s hieronder heb ik gemaakt met AI. Zou jij dit herkennen?
Persoonlijke interesse en blijvend leren
De technologie achter AI-afbeeldingen is fascinerend. Het volgen van deze ontwikkelingen voedt mijn nieuwsgierigheid en helpt me om te blijven leren en groeien in mijn vak. Ik ben altijd al enorm nieuwsgierig geweest naar technologie. Dit kan je ook teruglezen op de over mij pagina.
Integratie in eigen fotografie
Ik vraag me af hoe ik AI kan gebruiken binnen mijn eigen fotografie. Misschien kan ik AI gebruiken om bepaalde effecten te creëren, of als hulpmiddel bij het retoucheren van foto’s. Het verkennen van deze mogelijkheden kan mijn fotografie verrijken en nieuwe deuren openen voor creatieve expressie. Ik zie het ook als een stuk vakkennis opdoen.
Voortbouwen op fotografische kennis
Als fotograaf heb ik een scherp oog voor compositie, belichting en framing. Deze kennis is onmisbaar bij het beoordelen en zelfs genereren van AI-afbeeldingen. Ik kan mijn expertise gebruiken om AI-gegenereerde afbeeldingen te beoordelen en te verbeteren. Bij het maken van prompts voor afbeeldingen kan je fotografische kennis erg goed gebruiken, zoals bijvoorbeeld bij het aangeven hoeveel scherptediepte je in de AI-foto wilt hebben.
AI veranderd de wereld sneller dan je denkt (of wil)
De introductie van AI-afbeeldingen in de wereld van kunst en fotografie kan worden vergeleken met eerdere technologische verschuivingen die traditionele beroepen en industrieën transformeerden. Een historisch voorbeeld is de komst van landbouwmachines tijdens de industriële revolutie. Voorheen werd landbouwwerk voornamelijk met de hand gedaan, wat arbeidsintensief en tijdrovend was. De introductie van mechanische maaidorsers en tractoren stelde boeren in staat om efficiënter te werken, wat leidde tot grotere opbrengsten en minder fysiek zware arbeid. Hoewel dit voor sommige arbeiders betekende dat zij hun traditionele rollen verloren, creëerde het ook nieuwe kansen in machineonderhoud en agrarische managementrollen.
Op vergelijkbare wijze heeft de integratie van robots en automatisering in de moderne industrieën de werkwijze in fabrieken en productielijnen veranderd. Robots hebben taken overgenomen die gevaarlijk of monotoon zijn, wat heeft geleid tot een verschuiving in de vaardigheden die werknemers moeten bezitten. Hoewel sommigen hun banen verloren hebben door deze automatisering, heeft het ook aanleiding gegeven tot nieuwe beroepen in robotica, programmeerwerk en systeembeheer. Net zoals in deze gevallen, kan de opkomst van AI in de kunst- en fotografiesector worden gezien als een uitnodiging voor kunstenaars en fotografen om hun vaardigheden aan te passen en te integreren met nieuwe technologieën, wat kan leiden tot nieuwe vormen van kunst en nieuwe markten.
Ik heb het idee dat ik als fotograaf, content creator, web designer, websitebeheerder en tekstschrijver (allemaal binnen de V.O.F. van mij en mijn vriendin), bovenop deze ontwikkelingen moet zitten. Ook om te kijken wat voor kansen het voor mij kan bieden met de kennis die ik in huis heb. Door er over te schrijven combineer ik drie hobby’s: schrijven, ai en kennis delen. Ik vind het ook leuk om anderen te motiveren om vooral aan de slag te gaan met deze technologie, in plaats van er alleen maar op mopperen. Vandaar dat ik vrij vaak de diepte in ga met mijn blogs over dit onderwerp!
Verantwoordelijkheid nemen!
- Verkoop geen AI-afbeeldingen als echte foto’s, zonder dat de koper hier vanaf weet. Dat je een prompt hebt ingevoerd, betekend niet dat je zelf ook de kunstenaar bent. Vaak heb je zelf ook maar beperkt commerciële rechten.
- Gebruik je ergens een AI-gegenereerde afbeelding, geef dan een duidelijke bronvermelding. Op deze website doe ik dat in zowel het advertentiebeleid als op de pagina waar een AI-gegenereerde afbeelding staat. Op andere websites waar ik actief voor ben, is dit alleen in het advertentiebeleid met daarbij op elke pagina een verwijzing hier naar.
- Genereer geen afbeeldingen met in de prompt een naam van een kunstenaar, hoe verleidelijk het ook is. Beschrijf zelf tot in detail wat je wilt zien op de afbeelding. Ik moet toegeven dat ik hier af en toe ook de fout mee in ga. Zelfs recent nog in deze character reference blog, waarin ik mezelf als Pixar-poppetje probeer te genereren. Kunstenaars worden niet gecompenseerd voor het gebruik van hun naar in een prompt. Hier zijn overigens nog wel veel onderzoeken naar en rechtszaken over (zoals hier en hier). Disney heeft ook haar zorgen geuit over de Pixar pet portrait trend van vorige jaar. Het ging hier echter vooral om het gebruik van het logo en niet om de stijl.
Dit zijn overigens ook wel zorgen die ik kan begrijpen en deel. Moeten kunstenaars geen vergoeding krijgen, zoals bijvoorbeeld een artiest op Spotify?
Tip: Voordat je namen van kunstenaars of specifieke stijlen gebruikt in de prompts voor het genereren van afbeeldingen, overweeg de juridische en morele implicaties. Als het mogelijk is, vermijd het direct imiteren van de stijlen van levende of recente kunstenaars zonder hun toestemming. Overweeg alternatieve benaderingen die inspiratie halen uit algemene kunstbewegingen of historische periodes die geen directe auteursrechtelijke bescherming genieten.
Is een AI bewerkte foto nog echt?
Ik spreek vaak andere fotografen over dit onderwerp. Logisch, want het is wel echt een hot topic geworden. Een enkeling staat er net zoals ik vrij positief en leergierig in, maar bij veel mensen roept dit onderwerp veel weerstand op. Wanneer is een foto nog echt? Als ik met AI een lantaarnpaal, die uit iemands hoofd groeit, verwijder, is de foto dan nog echt? Of als ik een RAW-bestand aanpas door color grading. Is dit dan nog wel de werkelijkheid? Dit zijn hele interessante vragen, waar ik graag over nadenk en praat. Ik vind dat met deze kleine bewerkingen op een eigen gemaakte foto, de foto nog steeds door mij is gemaakt.
Alle afbeeldingen in dit artikel: Deze afbeeldingen zijn door AI gegenereerd en dienen enkel ter decoratie.
Wat vind jij? Laat gerust een reactie achter!